Com ha de ser un docent resilient?
Què hem de fer, pensar, ser, treballar, ... per tenir una bona salut emocional per crear un bon ambient d'aula?
Com ha de ser un docent resilient?
Què hem de fer, pensar, ser, treballar, ... per tenir una bona salut emocional per crear un bon ambient d'aula?
LA RESILIÈNCIA DOCENT
Imatge de Viktoriia Ablohina
Imatge de Viktoriia Ablohina
Haim Ginott, psicòleg i educador, afirma:
"He arribat a una conclusió esgarrifosa: jo sóc l'element decisiu a l'aula. És la meva actitud personal la que crea el clima. És el meu humor diari el que determina l'ambient. Com a mestre, posseeixo un poder enorme: el de fer que la vida d'un nen sigui miserable o feliç… Puc ser un instrument de lesió… o de sanació."
En Juli Palou, professor a la Universitat de Barcelona, va destacar ahir dia 14/12/23 al Ceip Rafal Nou diverses idees i conceptes clau relacionats amb la lectura i l'escriptura.
Va comentar la importància de la planificació, del treball textual i la revisió (esquema P-T-R). El booktrailer emergeix com una eina potent per motivar la lectura. L'atenció a la planificació específica, la consideració del destinatari i la comprensió de la distinció dels sabers de primer i segon ordre varen ser alguns dels temes que va explicar. Vull destacar, entre molts, la importància de la lectura com a procés cognitiu més ampli que la simple descodificació.
La ponència va oferir una perspectiva rica sobre com millorar la pràctica docent en relació amb la lectura i l'escriptura. L'enfocament en les activitats d'aula revelen una preocupació per aprofundir en les tècniques. La importància d'incloure estratègies específiques per a la planificació i revisió, així com la consideració del destinatari real, subratlla la complexitat de l'ensenyament d'aquestes habilitats. L'exploració de nous enfocaments i la necessitat de treballar la lectura i l'escriptura de manera transversal aporten una visió completa i pràctica per a l'educació.
Aplicació Pràctica de les Tutories Afectives: Recursos i Materials per a Infantil, Primària i Secundària:
Materials a Infantil: Contes emocionals, jocs cooperatius i activitats d'expressió artística per ajudar als més petits a identificar i gestionar les seves emocions.
Recursos a Primària: Llibres sobre la gestió emocional, targetes d'expressió de sentiments i dinàmiques de grup que fomentin la confiança.
Materials a Secundària: Tallers de comunicació, recursos en línia sobre intel·ligència emocional i projectes que involucrin la reflexió personal.
La Teoria del vincle: Un punt vista per tractar d'ajudar l'alumnat.
Integrar la teoria del vincle en les tutories afectives implica entendre com les relacions afectives influeixen en el desenvolupament emocional dels estudiants. Aquest enfocament ajuda els docents a adaptar les seves estratègies segons les necessitats específiques dels infants.
Creences limitants i parany vitals:
Identificar i abordar creences limitants i paranys vitals és una part essencial de les tutories afectives. El reconeixement i el treball en aquests aspectes permeten als estudiants superar barreres emocionals i desenvolupar una relació més saludable amb l'aprenentatge i amb ells mateixos.
Durant divendres dia 1 i dissabte dia 2 de desembre, docents de diverses escoles i instituts, hem compartit un ensenyament que podem posar en pràctica i que pot proporcionar a l'alumnat un punt de suport humà, emocional, molt important quan més ho necessita.
Moltes gràcies a na @Silvia Martínez Oliver per tot el que ens ha mostrat, i gràcies a tots i totes les participants en el curs pel seu interès i participació.
Treball Final del Curs Expert Universitari en Autoconeixement, Emocions i Diàleg al segle XXI organitzat per la Universitat de les Illes Ba...