divendres, 5 de juliol del 2024

DECÀLEG DELS DOCENTS RESILIENTS

Com ha de ser un docent resilient? 

Què hem de fer, pensar, ser, treballar, ... per tenir una bona salut emocional per crear un bon ambient d'aula?


La Resiliència del professorat.

 LA RESILIÈNCIA DOCENT

Imatge de Viktoriia Ablohina

Imatge de Viktoriia Ablohina


Haim Ginott, psicòleg i educador, afirma:

"He arribat a una conclusió esgarrifosa: jo sóc l'element decisiu a l'aula. És la meva actitud personal la que crea el clima. És el meu humor diari el que determina l'ambient. Com a mestre, posseeixo un poder enorme: el de fer que la vida d'un nen sigui miserable o feliç… Puc ser un instrument de lesió… o de sanació."

La formació en competències socioemocionals és crucial tant per a docents com per a alumnes per garantir un entorn de benestar emocional i salut psicosocial. Al Centre de Formació del Professorat de Palma, es desenvolupen diverses temàtiques de formació, com ara habilitats socials i emocionals, benestar, detecció i prevenció de situacions de risc, actituds docents, etc.

La resiliència és una competència essencial en l’entorn educatiu. Els docents han de gestionar l’estrès, adaptar-se als canvis i ser models per a l'alumnat. 

La formació en resiliència és clau per crear un entorn educatiu saludable, beneficiós tant per a docents com per a alumnes. Haim Ginott, psicòleg i educador, destaca la influència decisiva del mestre en l’ambient de l’aula, subratllant la importància de la seva actitud personal.

La resiliència es defineix com la capacitat humana universal per afrontar adversitats, superar-les i transformar-se positivament. No és una capacitat innata, sinó que es pot potenciar i desenvolupar mitjançant l'educació i el treball amb l'entorn. Aquesta capacitat es construeix amb el temps i és crucial educar-la i reforçar-la per permetre a les persones desenvolupar-se plenament i superar adversitats.

En el cas dels docents, la resiliència es veu com una capacitat, procés o habilitat que abraça dimensions emocionals, motivacionals i socials. Els factors que poden disminuir aquesta capacitat inclouen:

Factors interns:
- Estrès i depressió: resultants de les dificultats diàries.
- Manca de comprensió i suport:lLa soledat i la manca de suport dels companys afecten negativament la resiliència.

Factors externs:
- Entorn afectiu i social: els ambients negatius augmenten tensions i problemes.
- Formació i suport professional: l'absència de formació en competències emocionals i suport institucional adequat.

Per promoure la resiliència docent és essencial abordar aquests factors i crear un entorn favorable. Juan Vaello, autor de diversos i interessants treballs sobre les competències emocionals dels docents, destaca que la resiliència ajuda a afrontar dificultats, tant superables com insuperables. Per les primeres, cal centrar-se en la solució del problema, mentre que per les segones, s'han de trobar mecanismes d’enfrontament proactiu i positiu. Vaello conclou que la resiliència veu els conflictes com reptes professionals o personals que permeten trobar solucions creatives.

Les competències docents

 

Les Competències Docents

El professor Joan Vaello Orts ha escrit nombrosos llibres i articles sobre les competències dels docents, especialment, les competències emocionals. Són especialment interessants: 
Como dar clase a los que no quieren, Las habilidades sociales en el aula, Santillana.https://iessecundaria.wordpress.com/wp-content/uploads/2008/10/habilidades-sociales-en-el-aula.pdf Resolución de conflictohttps://carei.es/wp-content/uploads/Resoluci%C3%B3n-conflictos-en-el-aula.-Juan-Vaello.pdfParticipación, educación emocional y convivencia. Competencias socioemocionales del profesorado,www.educacionfpydeportes.gob.es/va/dam/jcr:d1462b78-5e3f-444f-a223-d6d8796fb20c/pe-n8-participacion-educativa-2018.pdfEl profesor emocionalmente competente. Graó. Barcelona.

En Joan Vaellor proposa una classificació de les conpetències docents, reflectides en aquesta infografia.


divendres, 15 de desembre del 2023

Ponència de JULI PALOU al Ceip Rafal Nou

 Optimitzant l'ensenyament de Lectura i Escriptura: P-T-R i Estratègies Motivadores


En Juli Palou, professor a la Universitat de Barcelona, va destacar ahir dia 14/12/23 al Ceip Rafal Nou diverses idees i conceptes clau relacionats amb la lectura i l'escriptura.

Va comentar la importància de la planificació, del treball textual i la revisió (esquema P-T-R). El booktrailer emergeix com una eina potent per motivar la lectura. L'atenció a la planificació específica, la consideració del destinatari i la comprensió de la distinció dels sabers de primer i segon ordre varen ser alguns dels temes que va explicar. Vull destacar, entre molts, la importància de la lectura com a procés cognitiu més ampli que la simple descodificació.


Juli Palou

La ponència va oferir una perspectiva rica sobre com millorar la pràctica docent en relació amb la lectura i l'escriptura. L'enfocament en les activitats d'aula revelen una preocupació per aprofundir en les tècniques. La importància d'incloure estratègies específiques per a la planificació i revisió, així com la consideració del destinatari real, subratlla la complexitat de l'ensenyament d'aquestes habilitats. L'exploració de nous enfocaments i la necessitat de treballar la lectura i l'escriptura de manera transversal aporten una visió completa i pràctica per a l'educació.






5 claus per enfocar l'aprenentatge

 


dissabte, 2 de desembre del 2023

Curs Tutoria Afectiva II Fer créixer i deixar créixer

 

LA TUTORIA AFECTIVA II

Curs al Cep de Palma. Amb Sílvia Martínez Oliver, del CEIP Fernando El Católico de Zaragoza. 

Fer créixer i deixar créixer



La tutoria afectiva és una estratègia pedagògica centrada en l'acompanyament personal i emocional dels estudiants. Implica la creació d'un entorn on els docents poden connectar-se amb l'alumnat de manera més profunda, atenent les seves necessitats emocionals i proporcionant suport individualitzat.

Algunes estratègies que ens ha explicat na SILVIA MARTÍNEZ OLIVER.

Aplicació Pràctica de les Tutories Afectives: Recursos i Materials per a Infantil, Primària i Secundària:

  1. Materials a Infantil: Contes emocionals, jocs cooperatius i activitats d'expressió artística per ajudar als més petits a identificar i gestionar les seves emocions.

  2. Recursos a Primària: Llibres sobre la gestió emocional, targetes d'expressió de sentiments i dinàmiques de grup que fomentin la confiança.

  3. Materials a Secundària: Tallers de comunicació, recursos en línia sobre intel·ligència emocional i projectes que involucrin la reflexió personal.

La Teoria del vincle: Un punt vista per tractar d'ajudar l'alumnat.

Integrar la teoria del vincle en les tutories afectives implica entendre com les relacions afectives influeixen en el desenvolupament emocional dels estudiants. Aquest enfocament ajuda els docents a adaptar les seves estratègies segons les necessitats específiques dels infants.

Creences limitants i parany vitals:

Identificar i abordar creences limitants i paranys vitals és una part essencial de les tutories afectives. El reconeixement i el treball en aquests aspectes permeten als estudiants superar barreres emocionals i desenvolupar una relació més saludable amb l'aprenentatge i amb ells mateixos.

Durant divendres dia 1 i dissabte dia 2 de desembre, docents de diverses escoles i instituts, hem compartit un ensenyament que podem posar en pràctica i que pot proporcionar a l'alumnat un punt de suport humà, emocional, molt important quan més ho necessita.

Moltes gràcies a na @Silvia Martínez Oliver per tot el que ens ha mostrat, i gràcies a tots i totes les participants en el curs pel seu interès i participació.


Pinterest

La promoció del benestar a l'educació. Construir la resiliència docent

 Treball Final del Curs Expert Universitari en Autoconeixement, Emocions i Diàleg al segle XXI organitzat per la Universitat de les Illes Ba...