LA RESILIÈNCIA DOCENT
Imatge de Viktoriia Ablohina
Haim Ginott, psicòleg i educador, afirma:
"He arribat a una conclusió esgarrifosa: jo sóc l'element decisiu a l'aula. És la meva actitud personal la que crea el clima. És el meu humor diari el que determina l'ambient. Com a mestre, posseeixo un poder enorme: el de fer que la vida d'un nen sigui miserable o feliç… Puc ser un instrument de lesió… o de sanació."
La formació en competències socioemocionals és crucial tant per a docents com per a alumnes per garantir un entorn de benestar emocional i salut psicosocial. Al Centre de Formació del Professorat de Palma, es desenvolupen diverses temàtiques de formació, com ara habilitats socials i emocionals, benestar, detecció i prevenció de situacions de risc, actituds docents, etc.
La resiliència és una competència essencial en l’entorn educatiu. Els docents han de gestionar l’estrès, adaptar-se als canvis i ser models per a l'alumnat.
La formació en resiliència és clau per crear un entorn educatiu saludable, beneficiós tant per a docents com per a alumnes. Haim Ginott, psicòleg i educador, destaca la influència decisiva del mestre en l’ambient de l’aula, subratllant la importància de la seva actitud personal.
La resiliència es defineix com la capacitat humana universal per afrontar adversitats, superar-les i transformar-se positivament. No és una capacitat innata, sinó que es pot potenciar i desenvolupar mitjançant l'educació i el treball amb l'entorn. Aquesta capacitat es construeix amb el temps i és crucial educar-la i reforçar-la per permetre a les persones desenvolupar-se plenament i superar adversitats.
En el cas dels docents, la resiliència es veu com una capacitat, procés o habilitat que abraça dimensions emocionals, motivacionals i socials. Els factors que poden disminuir aquesta capacitat inclouen:
Factors interns:
- Estrès i depressió: resultants de les dificultats diàries.
- Manca de comprensió i suport:lLa soledat i la manca de suport dels companys afecten negativament la resiliència.
Factors externs:
- Entorn afectiu i social: els ambients negatius augmenten tensions i problemes.
- Formació i suport professional: l'absència de formació en competències emocionals i suport institucional adequat.
Per promoure la resiliència docent és essencial abordar aquests factors i crear un entorn favorable. Juan Vaello, autor de diversos i interessants treballs sobre les competències emocionals dels docents, destaca que la resiliència ajuda a afrontar dificultats, tant superables com insuperables. Per les primeres, cal centrar-se en la solució del problema, mentre que per les segones, s'han de trobar mecanismes d’enfrontament proactiu i positiu. Vaello conclou que la resiliència veu els conflictes com reptes professionals o personals que permeten trobar solucions creatives.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada