Treball Final del Curs Expert Universitari en Autoconeixement, Emocions i Diàleg al segle XXI organitzat per la Universitat de les Illes Balears. Abril-Juliol 2024. Títol propi de la UIB (15 ECTS)
Aquest treball final del Curs d’Expert Universitari s'emmarca en el context d'una formació superior, dirigida a professionals que aprofundir els seus coneixements i competències en la línia de l’autoconeixement, la gestió de les emocions i les habilitats socials en el context de les necessitats del segle XXI.
Com a professora de secundària amb especialitat en Filologia Catalana i Comunicació Audiovisual i amb 24 anys d'experiència com a docent, actualment desenvolupo tasques d'assessorament de formació a docents en la línia de Benestar educatiu i Convivència. La meva tasca principal és contribuir a la formació contínua dels docents, oferint-los eines i estratègies que els permetin millorar la seva pràctica educativa. Aquesta funció inclou el desenvolupament de competències específiques per a la gestió de la convivència i el benestar en l'entorn educatiu, així com la implementació de pràctiques restauratives i de mediació per resoldre conflictes de manera pacífica i efectiva.
La formació en competències socioemocionals és de vital importància tant per als docents com per als alumnes. Per als docents, aquestes competències són imprescindibles per gestionar el dia a dia a l’aula i garantir un entorn de benestar emocional i salut psicosocial per a tota la comunitat educativa.
Formar els docents i la comunitat educativa en la millora de la convivència és essencial per garantir relacions saludables i respectuoses. Això inclou la prevenció i resolució pacífica de conflictes mitjançant la convivència positiva i les pràctiques restauratives. La formació en habilitats de desenvolupament personal i de gestió emocional és clau per millorar el clima de l’aula i desenvolupar habilitats emocionals i socials tant en els alumnes com en el professorat.
Al Centre de Formació del Professorat de Palma, on actualment faig feina, desenvolupem una sèrie de temàtiques de formació docent, com són:
- Habilitats socials i emocionals per a professorat i alumnat: cohesió de grups, educació emocional, gestió de conflictes, etc.
- Benestar de l’alumnat i el professorat.
- Detecció i prevenció de situacions de risc (maltractaments, assetjament escolar), implementació de pràctiques restauratives i mediació, i millora del clima de l’aula.
- Actituds docents per al canvi de rol amb l'alumnat: escolta activa, empatia, assertivitat, congruència, consideració positiva i autoestima.
- Drets de la infància i de l’adolescència.
- Salut física i mental de l’alumnat i el professorat, incloent la prevenció, detecció i intervenció en problemes relacionats amb la salut, i la implementació de plans de convivència.
- Promoció d’hàbits i estils de vida saludables.
- Prevenció de riscos laborals.
- Valors democràtics, justícia, igualtat de gènere, desenvolupament de la cultura de la pau i
compromís.
La resiliència és una competència essencial en l'entorn educatiu, especialment en un context marcat per desafiaments i adversitats com els que s'han intensificat durant la pandèmia de la COVID-19. El professorat, com a guia i model per als alumnes, ha de ser capaç de gestionar l'estrès, superar obstacles i adaptar-se als canvis de manera efectiva.
En concret, els docents ha de tenir estratègies per a:
1. La gestió de l'estrès: els docents s'enfronten a diverses fonts d'estrès, com ara càrregues de treball elevades, situacions de conflicte a l'aula o adaptació a noves tecnologies educatives. La resiliència els permet gestionar aquest estrès de manera constructiva i mantenir un equilibri emocional adequat.
2. L’adaptabilitat: el món de l'educació està en constant evolució, amb canvis legislatius,
innovacions pedagògiques i reptes socials emergents. Els docents han de ser capaços
d'adaptar-se a aquests canvis de manera flexible i positiva, trobant noves estratègies i
solucions davant les adversitats.
3. El modelatge: el professorat és un model per a l’alumnat, i la manera com gestionen els moments difícils pot tenir un impacte significatiu en el desenvolupament de la resiliència dels estudiants. Els docents que mostren una actitud resilient poden inspirar i motivar l’alumnat a superar els seus propis obstacles.
És per això que la formació en resiliència per al professorat és essencial per garantir un entorn educatiu saludable i propiciador de l'aprenentatge. Capacitar els docents per gestionar l'estrès, adaptar-se als canvis i mantenir una actitud resilient no només els beneficia a ells mateixos, sinó també a l’alumnat i a la comunitat educativa en general.
Haim Ginott, psicòleg i educador, afirma:
"He arribat a una conclusió esgarrifosa: jo sóc l'element decisiu a l'aula. És la meva actitud personal la que crea el clima. És el meu humor diari el que determina l'ambient. Com a mestre, posseeixo unpoder enorme: el de fer que la vida d'un nen sigui miserable o feliç... Puc ser un instrument de lesió... o de sanació."
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada